25 juni 2025

Landsvägscykling i Sverige

Utmaningar och möjligheter för att öka säkerheten

I samarbete med Svenska Cykelförbundet har vi tagit fram studien Landsvägscykling i Sverige – Utmaningar och möjligheter för att öka säkerheten. Studien har finansierats av Trafikverkets Skyltfond och syftar till att öka kunskapen om landsvägscyklingens omfattning, betydelse och säkerhetsutmaningar.

En viktig men osynlig grupp i trafiken

Cykling är en av Sveriges mest populära motions- och idrottsaktiviteter. Enligt Riksidrottsförbundet cyklar omkring 2,2 miljoner svenskar regelbundet för motion. Men hur många som utövar cykling som sport är inte exakt känt, inte heller hur stor del av den totala cyklingen som utgörs av motions- och landsvägscykling. Svenska Cykelförbundet (SCF) samlar cirka 500 cykelklubbar med totalt 70 000 medlemmar, men många cyklister tränar utanför organiserade klubbsammanhang.

I vår studie uppskattas att det finns 200 000–400 000 motions- och landsvägscyklister i Sverige, som tillsammans står för upp till en fjärdedel av det totala cykeltrafikarbetet i landet. Vidare utgörs uppskattningsvis tre fjärdedelar av all cykling utanför tätort varav cirka hälften på vägar skyltade med 70 km/h. Omfattningen, och att en klar majoritet av cyklingen sker på landsvägar i blandtrafik, innebär att denna grupp av cyklister är relativt utsatta för risker i trafiken.

Träningsvanor och trafikarbetets omfattning

En aktiv landsvägscyklist tränar ofta 2–3 pass i veckan, där ett enskilt pass kan vara 50–60 km långt. På årsbasis innebär det ofta 4 000–10 000 km cykling – en distans som långt överstiger snittet för svenska cyklister (ca 240 km per år enligt Cykelbokslutet 2023). Det visar att denna grupp står för en oproportionerligt stor andel av trafiken men saknar ofta samma säkerhetsmässiga förutsättningar. Trafikarbetet sker dessutom i huvudsak på infrastruktur som inte är anpassad för cyklister vilket innebär att landsvägscyklister bedöms vara mer exponerade för risker i trafiken än genomsnittscyklisten.

Upplevd otrygghet och framtidens utmaningar

Vår enkätundersökning visar att var fjärde landsvägscyklist känner sig otrygg i trafiken. Vanliga orsaker är höga hastigheter vid omkörningar, brist på respekt från bilister och otillräcklig eller olämplig infrastruktur. Enkäten visar även att det finns en uttalad bild att intresset för landsvägscyklingen bland unga minskar, att det är viktigt med träningsrundor anpassade för olika behov och erfarenhetsnivå för att locka nya utövare samt att cyklister och cykelklubbar idag är aktiva i att ta ansvar för att cyklingen ska vara säker gällande bland annat cyklar och utrustning av god kvalitet

Studien baseras på:

  • Analys av tidigare forskning och kunskapsunderlag
  • En rikstäckande enkätundersökning
  • Fördjupade samtal med cyklister
  • Dataanalys från mobilappen Strava, en av de mest använda träningsplattformarna bland cyklister i Sverige

Syftet med studien är att:

  • Synliggöra landsvägscyklingens omfattning och betydelse
  • Identifiera områden där säkerhetshöjande åtgärder kan få effekt
  • Bidra till att göra landsvägscyklingen både tryggare och mer attraktiv

Vi hoppas att resultatet ska inspirera beslutsfattare, trafikplanerare och cykelklubbar att tillsammans skapa en bättre infrastruktur och kultur för landsvägscykling i Sverige.

Länk till studien

Vid frågor, hör av er till Martin Vingren