Fastighetsbolag och kommuner

DIGITAL TRYGGHETSVANDRING

Vad är en digital trygghetsvandring?

Digitala trygghetsvandringar

På en traditionell trygghetsvandring går ett bostadsbolag eller en kommun fysiskt igenom en miljö i ett geografiskt område för att identifiera risker för säkerheten och hitta platser som känns eller är otrygga i till exempel ett bostadsområde eller en stadsdel. Syftet är att identifiera områden där det finns säkerhetsproblem eller där människors trygghet kan vara hotad för att genomföra förbättringsåtgärder.

Under en trygghetsvandring är det vanligt att undersöka olika aspekter av säkerheten, såsom:

  • Belysning: Bedömer om området är tillräckligt upplyst, särskilt på kvällen eller natten, för att minska risk för olyckor eller allmän känsla av otrygghet.
  • Trafiksäkerhet: Granska trafikrelaterade aspekter för att se till att de är säkra för fotgängare, cyklister och för att minimera olycksrisker.
  • Trygga mötesplatser: Identifierar platser där människor kan känna sig osäkra eller hotade och platser som upplevs som trygga.
  • Fysisk säkerhet: Utvärderar eventuella säkerhetsrisker som kan påverka byggnader, skolor, parker och andra offentliga platser för att minska risken för oönskade händelser.

En digital trygghetsvandring gör samma sak men digitalt vilket ger många fördelar och ska ses som ett komplement till den fysiska trygghetsvandringen. Vi har exempelvis gjort digitala trygghetsvandringar i flera områden för bostadsbolaget Familjebostäder i Göteborg.

Vi anpassar enkäten efter er grafiska profil

Exempel på hur det kan se ut för användare

Hur går en digital trygghetsvandring till?

Vi hjälper kunden att lägga in området i ett kartbaserade verktyg för att målgruppen ska svara genom en enkät för att därefter analysera och dokumentera olika säkerhetsaspekter på platsen. Fördelen är att mer data kommer in då fler kan ge input gentemot en vanlig trygghetsvandring.

Processen för en digital trygghetsvandring med karta kan se ut på följande sätt men anpassas efter varje kunds behov:

  1. Kartläggning av området: Vi identifierar det område som ska undersökas och skapar pedagogiskt kartmaterial för enkäten/vandringen.
  2. Enkätutformning och prototyp: Vi utformar frågor så att de passar målgruppen och behovet i det specifika området
  3. Insamling av data: Vi genomför den digitala enkäten genom att insamla information från målgruppen, exempelvis hyresgäster eller kommuninvånare. Vi kan även hjälpa till med kommunikationsplan för att nå ut med informationen på bästa sätt.
  4. Analys och bedömning: Vi analyserar data och kartinformation för att bedöma säkerhetsrisker och identifiera områden där säkerheten kan förbättras.
  5. Åtgärder och rekommendationer: Efter att ha analyserat data och identifierat områden med säkerhetsbrister utarbetar vi rekommendationer för att förbättra säkerheten i området så att ni kan implementera åtgärder som ökar tryggheten i ert valda område.

Vill du veta mer om digitala trygghetsvandringar? Kontakta Jacob.

Jacob Thåqvist

Mobilitetskonsult – Geograf / GIS

Jakob Thåqvist